Op21 & 22december 2019 zet Coro Encanto onbekende componist Gutierrez de Padilla (ca 1590 - 1664) in de schijnwerpers: Spaanse oude muziek vermengd met Mexicaanse volksmuziek, begeleid door muzikaal ensemble.Hartverwarmend en swingend! DeMexicaanse componist Gutierrez de Padilla (ca 1590 - 1664):een relatief onbekende maar uitstekende componist, en een levendig en energiek kerstconcert uitvoeren met zelden in Nederland te horen Mexicaanse oude muziek.Het programma is opgebouwd rond een Cuaderno de Navidad van de Mexicaanse componist Gutierrez de Padilla (ca 1590 - 1664). De Cuaderno de Navidad is een genre op zich: verschillende Mexicaanse componisten uit de 16e en 17e eeuw schreven dit soort stukken en van Padilla zijn er 3 bekend. Het stuk is een compositie van ongeveer een uur, waarin verschillende taferelen uit het Kerstverhaal tot leven worden gebracht. Het stuk is geschreven voor vier- tot achtstemmig koor.

 Het meest in het oog springende kenmerk van zo’n cuaderno is decombinatie van polyfonie en ritmiek. De polyfonie is afkomstig uit de westerse traditie en kwam met de Spaanse conquistadores in Mexico terecht. De ritmische elementenin de muziek zijn afkomstig uit de Mexicaanse volksmuziek. De combinatie van westers-polyfone elementen en invloeden uit de Mexicaanse volksmuziek is een illustratie van hoe de katholieke kerk aansloot bij de plaatselijke cultuuren elementen ervan incorporeert en herdefinieert. Daarnaast werd met de teksten het kerstverhaal naar de Nieuwe wereld gehaald, onder andere door de Negrilla, waarin door gebroken Spaans de slavenbevolking wordt geïmiteerd en door scènes uit het Kerstverhaal zich in Mexico te laten afspelen. Hierdoor ontstaat muziek die enerzijds complex is en anderzijds een ritmisch karakter heeft en die voor moderne oren een vitaal en energiek klankbeeldoplevert. Opvallend is ook dat veel delen in een driedelige maat staan, terwijl in Europa eigenlijk de tweedelige maat standaard was. Coro Encanto wordt dit keer begeleid door harp, cello en trommel. In West Europa begint op het moment dat Padilla zijn Cuaderno componeert de basso-continuo op te komen (zonder ritme-instrumenten) en begint de meerkorigheid aan een bescheiden tweede opmars. Het is interessant dat in de tijd van Padilla het ritme-instrument nog veelgebruikt was terwijl ook de relatief nieuwe meerkorigheid al werd toegepast.    Coro Encantoo.l.v. Felix van den Homberghm.m.v.harp, cello en trommel(namen volgen nog)Concert data:

Zaterdag 21 december 2019:  Engelse Kerk, Amsterdam, 20.15 uur

Zondag 22 december 2019:  Uilenburger Synagoge, Amsterdam, 15.15 uur